تجمع‌‌های اعتراضی صدها نفر در بغداد در سومین سالگرد «انقلاب اکتبر عراق»

در این تجمع‌ها شعارهایی علیه حکومت ایران و در همبستگی با مردم ایران نیز سر داده شد

معترضان با پرچم عراق و شعار «ما خواهان سقوط حکومتیم» (الشعب یرید اسقاط النظام) به خیابان آمدند‌ـ Ahmad Al-rubaye / AFP

صدها نفر از مردم عراق روز شنبه به‌مناسبت سومین سالگرد جنبش «انقلاب اکتبر عراق»، در میدان تحریر در مرکز بغداد، پایتخت این کشور، گرد آمدند. در این جنبش در سال ۲۰۱۹، صدها نفر کشته شدند و در نهایت، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر وقت، کناره‌گیری کرد و دوره‌ای جدید در تاریخ معاصر عراق آغاز شد. از مهم‌ترین خواسته‌‌های مردم پایان نظام قومی-مذهبی در دولت و کنار زدن گروه‌های شبه‌نظامی تحت تسلط حکومت ایران بود که هنوز نیز از خواسته‌های اصلی است.

در تجمع‌های روز شنبه، که با حضور گسترده نیروهای امنیتی برگزار شد، شعارهایی علیه حکومت ایران و در همبستگی با مردم ایران نیز سر داده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای امنیتی در سراسر شهر حضور داشتند و پل‌ها و میادین اصلی بغداد را بسته بودند و حصاری مقابل ورودی بعضی پل‌ها که به «منطقه سبز» ختم می‌شوند کشیده بودند. ساختمان‌های دولتی و سفارت‌های خارجی بغداد در این منطقه مستقرند.

معترضان با پرچم عراق و شعار «ما خواهان سقوط حکومتیم» (الشعب یرید اسقاط النظام) به خیابان آمدند.

لیث، معترضی جوان در بغداد، به خبرگزاری رویترز گفت: «ما به این علت در اعتراض‌های مسالمت‌آمیز امروز شرکت کردیم که می‌خواهیم به مطالباتمان رسیدگی شود… ما امنیت، شغل و حقوق اولیه خود را می‌خواهیم… نیامده‌ایم تا بجنگیم یا خون بدهیم.»

به گزارش رویترز، نیروهای امنیتی به سمت گروهی از معترضان که تلاش می‌کردند با پرتاب سنگ از حصاری که مقابل ورودی پل جمهوری کشیده شده عبور کنند، گاز اشک‌آور پرتاب کردند. این پل روی رود دجله واقع شده و از راه‌های اصلی رسیدن به «منطقه سبز» است.

تجمع‌های اعتراضی روز شنبه در حالی برگزار شد که عراق در بن‌بست سیاسی قرار دارد و با گذشت حدود یک سال از انتخابات، هنوز موفق به تشکیل دولت جدید و انتخاب نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری نشده است.

بیشتر از جهان